November 2018: Tar telekom kontrollen over mediebransjen? Og hva betyr smarthøyttalerne for radio?

VELKOMMEN TIL HØSTENS DIGITALFORUM

Tidspunkt:Torsdag 1.november 2018 kl 08:30-12:00 (kaffe/registrering fra 08:00)

Sted: NRK Store Studio.

Telia kjøper GET- tar telekom kontrollen over mediebransjen? Og hva betyr smarthøytalerne formåten vi lytter til radio?

0800-0830
Kaffe og registrering

0830-0840
Velkommen v/ Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Tar telecom kontrollen over mediebransjen?

Konkurransetilsynetgodkjenner Telias kjøp av GET Norge. Er det et tegn på at telekombransjen gjøralvor av å ta kontroll på både innhold og infrastruktur, eller vil selskapersom TV2 og Discovery fortsatt stå på egne bein?

0840-0950
Telia kjøper Get, men ekspertene er uenige om fordeler og effekten av sammenslåingen. Vi har invitert Abraham Foss.

0900-0955
Internasjonalt har det vært flere telekom-oppkjøpav media- og innholdsselskaper, nå skjer det samme i Norge. Hør Colin Dixon, sjefanalytiker og gründerav nScreenMedia, dra de store linjene om hvorfor telekomselskaper nå kjøper segopp i mediebransjen, og hans analyse av Telia-oppkjøpet. Colin en erfarenkeynote-taler på messer som NAB, CES, TV Connect og IBC, med dyp kunnskap ombransjen.

0955-1015
Riks-TV lanserte nylig Strim som er Norges første strømme-tjeneste som samler innhold fra TV2, TVNorge, HBO Nordic, Disney, Discovery, BBC, Paramount Pictures, Comedy Central og MTV i én og samme tjeneste. Er dette løsningen for innholdsaktørene? Hør administrerende direktør i Riks-TV Jéróme Frank- Sætervoll.

1015-1035
Pause

Hva betyr smarthøytalerne for måten vi hører radio på?
Denne høsten kommer smarthøytalerne på norsk og radiobransjen ruster seg til kamp om oppmerksomheten for å sikre publikum tilgang til norsk innhold. Vil smarthøytalere endre måten vi lyttertil radio på?

1035-1055
Googles smarthøyttalere er først til Norge, menApple og Amazon kommer snart etter, og snart skal alt hjemme styres med stemmen.Hør Google selv fortelle historien fra søkemotor til talestyrt assistent og hvaden kan gjøre, ved Siri Gomnæs Børsum,leder for digital transformasjon i Google.

1055-1120
Hvordan forbereder radiohusene seg på å bli snakket til av lytterne? Og hvordan vil de snakke tilbake? Det gir Marit Rossnes,produktutviklingssjef radio i NRK og RuneHafskjær, digitaldirektør i P4-gruppen svar på.

1120-1140
Digitalradio er både DAB og strømming. Etter FM-slukkeåret 
2017 samarbeider den norske radiobransjen videreom IP-basert distribusjon til smarthøyttalere, dashbord og mobiltelefoner, ved Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, iNorsk Radio.

1140-1200
Med fragmentert distribusjon blir det viktigere enn noen gang 
å måle radiolytting nøyaktig. Fra nyttår bytterde riksdekkende norske radiokanalene lyttermålinger fra Kantar til Nielsen, ogfår verdens mest avanserte måling av radiolytting. Kristian Tolonen, er leder i styringsgruppen og analysesjef i NRK,og gir innblikk i det nye verktøyet.

Lunsj og mingling fra 12:00 og utover.

Påmelding til cp@elektronikkbransjen.no, seminaret koster 990,- per person.

Gratis deltakelse for journalister og studenter. Vennligst merk påmeldingen med «journalist/student.»

Velkommen til et spennende møte i høst!