Møtene

Velkommen til vårens Digitalforum

Tidspunkt: Torsdag 28. mars 2019

Tidspunkt: 08:30-12:00 (kaffe/registrering fra 08:00)         

Sted:         NRK Store Studio, Bjørnstjerne Bjørnsons plass 1, Oslo

Kunstig intelligens, er vi forberedt?

Regjeringen har varslet en egen AI-strategi og EU samler kreftene for å være i front på utviklingen og sikre økonomisk vekst. Innsamling og bruk av stordata har påvirket valg og ikke minst Brexit-avstemningen i 2016. 

Kunstig intelligens inntar også journalistikken og hvordan møter norske redaktører denne utfordringen? Nå planlegger partiene høstens kommunevalgkamp. Hvem skal banke på dører? En robot?

Påmelding til cp@elektronikkbransjen.no, seminaret koster 990,- per person.

Gratis deltakelse for journalister og studenter. Vennligst merk påmeldingen med «journalist/student.»

Velkommen til et spennende møte i vår!

Program

0800-0830 Kaffe og registrering

0830-0835 Velkommen v/Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen

0835-0910 Regjeringen vil utarbeide en egen AI-strategi i løpet av 2019 v/digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

0910-0930 Norge ligger langt etter i arbeidet med kunstig intelligens mener IKT-Norge, men hva er egentlig AI? v/Torgeir Waterhouse, digitaldirektør i IKT-Norge.

0930-0950 AI og etikk – muligheter, utfordringer og EUs arbeid med retningslinjer v/ Ieva Martinkenaite, Telenor Research, medlem av EUs High-Level Expert Group on AI og styreleder for ETNO AI Task Force.   

0950-1010 ZYNKs stortdata-analyse før valget i 2017 traff godt i de store linjene og nå nærmer vi oss valget til høsten. Hvordan brukes AI som verktøy for politiske analyser? Muligheter, risiko og etiske utfordringer? v/Claus Sonberg, partner i ZYNK

1010-1030 Pause

1030-1050 Hvem banker på dørene i høstens valgkamp? Kunstig intelligens og maskinlæring er viktig for å møte fremtidens kampanjer v/Sindre Beyer, daglig leder og partner i Try Råd.

1050-1110 AI, roboter og gravejournalistikk, trenger vi egentlig den tradisjonelle journalisten? v/Frank Gander, redaktør dokumentar og samfunn, NRK.

1110-1130 Kan alt automatiseres? v/Geir Terje Ruud, utviklingsredaktør og konstituert nyhetsredaktør, NTB.

1130-1200  Avsluttende dialog med innlederne og spørsmål fra salen ledet av Marte Ottemo.

1200          Lunsj og mingling

Dette er foredragsholderne:

Ieva Martinkenaite er ansvarlig for AI og IoT forretningsutvikling i Telenor Research, medlem av EUs High-Level Expert Group og styreleder i ETNO AI Task Force. Hun har mer enn 15 års erfaring innen forskning og rådgivning, læring og akademisk ledelse.

Nikolai Astrup (H)har siden januar 2018 vært statsråd i Erna Solbergs regjering, først som utviklingsminister og fra 22. januar 2019 er han Norges første digitaliseringsminister. Han har vært innvalgt på Stortinget fra Oslo siden 2009 og var leder i Oslo Høyre fra 2012 til 2018.

Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT-Norge. Han har en sentral rolle i den norske debatten om IT- politiske spørsmål, og har tidligere jobbet hos Forbrukerrådet. Waterhouse er også en foredragsholder og forfatter.

Claus Sonberg er partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, og var blant annet rådgiver og pressekontakt for 22. juli-kommisjonen etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya i 2011. Han har tidligere vært kommunikasjonsdirektør og medlem av toppledelsen i SAS og rådgiver, administrerende direktør og Norden-

Geir Terje Ruud er utviklingsredaktør og konstituert nyhetsredaktør i NTB. Han har tidligere jobbet i VG og danske Ekstrabladet, og gründet Oslo Media House. Han er medlem i Skup-juryen og har gitt ut bøkene «Journalistiske entreprenører» og «Autostory».

Sindre Beyer er daglig leder og partner i Try Råd. Han er tidligere norsk politiker. Fra 4. oktober 2012 var han konstituert statssekretær ved statsministerens kontor. Fra oktober 2009 var han politisk rådgiver for statsminister Jens Stoltenberg, ved statsministerens kontor.

Frank Gander er redaktør for dokumentar og samfunn i NRK. Han har tidligere jobbet i VG og Aftenposten, og kom til NRK i 2009, først som frontredaktør og senere som nettsjef før han forlot allmennkringkasteren til fordel for Direktoratet for e-helse.

Vi ses på vårens digitalforum!

NB: Husk å følge Digitalforum på Facebook: Digitalforum på Facebook

November 2018: Tar telekom kontrollen over mediebransjen? Og hva betyr smarthøyttalerne for radio?

VELKOMMEN TIL HØSTENS DIGITALFORUM

Tidspunkt:Torsdag 1.november 2018 kl 08:30-12:00 (kaffe/registrering fra 08:00)

Sted: NRK Store Studio.

Telia kjøper GET- tar telekom kontrollen over mediebransjen? Og hva betyr smarthøytalerne formåten vi lytter til radio?

0800-0830
Kaffe og registrering

0830-0840
Velkommen v/ Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Tar telecom kontrollen over mediebransjen?

Konkurransetilsynetgodkjenner Telias kjøp av GET Norge. Er det et tegn på at telekombransjen gjøralvor av å ta kontroll på både innhold og infrastruktur, eller vil selskapersom TV2 og Discovery fortsatt stå på egne bein?

0840-0950
Telia kjøper Get, men ekspertene er uenige om fordeler og effekten av sammenslåingen. Vi har invitert Abraham Foss.

0900-0955
Internasjonalt har det vært flere telekom-oppkjøpav media- og innholdsselskaper, nå skjer det samme i Norge. Hør Colin Dixon, sjefanalytiker og gründerav nScreenMedia, dra de store linjene om hvorfor telekomselskaper nå kjøper segopp i mediebransjen, og hans analyse av Telia-oppkjøpet. Colin en erfarenkeynote-taler på messer som NAB, CES, TV Connect og IBC, med dyp kunnskap ombransjen.

0955-1015
Riks-TV lanserte nylig Strim som er Norges første strømme-tjeneste som samler innhold fra TV2, TVNorge, HBO Nordic, Disney, Discovery, BBC, Paramount Pictures, Comedy Central og MTV i én og samme tjeneste. Er dette løsningen for innholdsaktørene? Hør administrerende direktør i Riks-TV Jéróme Frank- Sætervoll.

1015-1035
Pause

Hva betyr smarthøytalerne for måten vi hører radio på?
Denne høsten kommer smarthøytalerne på norsk og radiobransjen ruster seg til kamp om oppmerksomheten for å sikre publikum tilgang til norsk innhold. Vil smarthøytalere endre måten vi lyttertil radio på?

1035-1055
Googles smarthøyttalere er først til Norge, menApple og Amazon kommer snart etter, og snart skal alt hjemme styres med stemmen.Hør Google selv fortelle historien fra søkemotor til talestyrt assistent og hvaden kan gjøre, ved Siri Gomnæs Børsum,leder for digital transformasjon i Google.

1055-1120
Hvordan forbereder radiohusene seg på å bli snakket til av lytterne? Og hvordan vil de snakke tilbake? Det gir Marit Rossnes,produktutviklingssjef radio i NRK og RuneHafskjær, digitaldirektør i P4-gruppen svar på.

1120-1140
Digitalradio er både DAB og strømming. Etter FM-slukkeåret 
2017 samarbeider den norske radiobransjen videreom IP-basert distribusjon til smarthøyttalere, dashbord og mobiltelefoner, ved Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, iNorsk Radio.

1140-1200
Med fragmentert distribusjon blir det viktigere enn noen gang 
å måle radiolytting nøyaktig. Fra nyttår bytterde riksdekkende norske radiokanalene lyttermålinger fra Kantar til Nielsen, ogfår verdens mest avanserte måling av radiolytting. Kristian Tolonen, er leder i styringsgruppen og analysesjef i NRK,og gir innblikk i det nye verktøyet.

Lunsj og mingling fra 12:00 og utover.

Påmelding til cp@elektronikkbransjen.no, seminaret koster 990,- per person.

Gratis deltakelse for journalister og studenter. Vennligst merk påmeldingen med «journalist/student.»

Velkommen til et spennende møte i høst!